dinsdag 7 september 2010

consuminderen

Ik heb een tip voor je, misschien heb je het wel al honderd keer gehoord, maar luister en lees het nog eens, maar nu met heel je hart en je volledige aandacht erbij.

Wil je ook graag een stapje terug? 
Minder kopen, minder hebben, minder willen?  Met minder meer tevreden!
Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je minder zou willen kopen, bijvoorbeeld als  bijdrage voor het milieu, omdat je beurs het momenteel niet toelaat, gewoon omdat je genoeg hebt , omdat  je zelf wilt bepalen waar je je geld aan uit geeft ipv dat je je laat beïnvloeden door de reclame industrie of de mode-trend die zegt dat dit of dat écht niet meer kan!, enzovoorts enzovoorts.
Of gewoon omdat je er zo schoon genoeg van hebt om in deze malle molen door te draaien, je bent al duizelig genoeg.

Stel je dan de volgende vragen:

Ten eerste: Vraag je dan voortaan bij alles af: HEB IK DIT ECHT NODIG?
Echt bij alles, al is het nog zo klein of goedkoop. Je zult verbaasd staan hoe vaak je het product dan terug legt of het niet eens meer in je handen neemt. Doe dit bij alles, voedsel, kleding, hebbedingen enzovoorts en consequent.
Daarbij kun je je dan ook afvragen of je er écht gelukkiger van wordt als je het hebt.

Ten tweede: Maak een lijstje van je wensen en wacht een of twee weken met de aankoop en bekijk het lijstje dan opnieuw je zult zien dat er dan van alles geschrapt kan worden en je soms niet eens meer weet waarom je dat nu eigenlijk zo graag wilde hebben.

Ten derde: ontwijk je valkuilen, loop er met een wijde boog omheen. Bijvoorbeeld: als je weet dat er altijd iets aan je vingers blijft kleven als je een bepaalde winkel binnenloopt, probeer daar dan gewoon niet of zo min mogelijk naar toe te gaan. 

Vooral je impuls aankopen zullen hierdoor sterk verminderen.
Het zal je een goed gevoel geven,  je zelfvertrouwen versterken en je gaat beter inzien wat je werkelijk wilt en nodig hebt. Bovendien zit je achteraf niet met dat ellendige schuldgevoel.
Geef je zelf wel de ruimte, ga er speels mee om en als je af en toe  de verleiding niet hebt kunnen weerstaan, lach dan om jezelf geniet ervan.

Ik hoor graag jullie reacties en tips en veel succes.


10 opmerkingen:

  1. Herkenbaar. Als er folders komen,denk ik wel eens "Dat is goedkoop,dat moet ik maar inslaan."Ook bij bv een pyjama. Ik weet van mezelf,dat die gedachte na een kwartier weer weg is. Ik zat dan even in "de oude groef". Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je, ik leef bijna helemaal self-supporting en kom nauwelijks nog in de winkel. Ik merk dat dat niet alleen goed is voor de natuur,maar vnl. goed voor de natuur in mijzelf. Het geeft rust.
    ik ben jaren geleden begonnen om bv. absoluut niets te kopen voor de feestdagen en creatief te zijn met wat in huis is. En werkelijk dat is geweldig! Geen stress en veel plezier en dankbaarheid voor dat wat is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben blij met deze tips...wat ik al heel bewust doe, is nadenken over of ik het echt nodig heb (ook bij aanbiedingen), het antwoord is bijna altijd nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede tips hoor. Ik probeer me ook af te vragen, als jij de prijs niet betaalt omdat iets super goedkoop is, wie dan wel? Die Chinees die je kleren in elkaar zet in een land waar vakbonden verboden zijn, of de natuur omdat het bedrijf zijn afval illegaal dumpt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldige post. Voor mij zijn valkuilen bijvoorbeeld de folders. Ik zou ze natuurlijk niet meer kunnen inkijken, maar ik vind ze zo gezellig. Maar wat voor mij ook goed werkt, is dat ik dingen die ik in folders zie niet mag opschrijven op een boodschappenlijstje. En meestal vergeet ik ze dan gewoon, wat meteen bewijst dat ik het niet echt nodig had!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja dit zijn goede vragen, zelf doe ik dit al mijn leven lang en het werkt goed.
    Reclame folders lees ik zelden heb zelfs een nee nee stikker op de deur, want die papier berg hoef ik ook niet.
    Er wordt heel wat troep gemaakt roep ik altijd de winkels liggen er vol mee.
    Alleen mijn hobby's daar geef ik graag aan uit dat mag dan wel van mijzelf (quilten en fotograferen)
    Maar prullaria's niet, na een half jaar ben ik er dan toch weer op uitgekeken en een huis vol daar word ik weer onrustig van.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt overschot van gelijk!
    Mooi logje en zo worden we tenminste nog eens
    met onze neus op de feiten gedrukt...
    af en toe wel nodig in deze wereld waarin reclame
    langs alle wegen je huis binnendringt.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt zó gelijk! En als er dan iets is dat ik wèl nodig denk te hebben, dan kijk ik vaak op marktplaats of ebay, want tweedehands spul is vaak ook prima en recycling is ook een goede zaak, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja dat klopt helemaal! Het viel mij even geleden ineens op, dat wanneer je een boodschappenlijstje maakt en er zijn een of twee dingen niet in de supermarkt te krijgen, je vaak heel goed (tijdelijk) zonder kan of een simpeler(goedkoper) alternatief kunt kiezen.
    Hier waren in de winkel laatst de wattenschijfjes op. Heb een week lang gevouwen wc papiertjes gebruikt, ging prima. Ook vaak met luxe groente of fruit (bijvoorbeeld aardbeien in de winter) voor een recept, wat prima te vervangen is voor seizoengroenten (bijvoorbeeld peer).
    Hoe dan ook, goed nadenken over je uitgaven is altijd een goede tip. Bezint eer ge begint!

    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik stel mijn aankopen (behalve dan de dagelijkse dingen zoals melk enzo) altijd minimaal 24 uur uit. Dat is vaak al genoeg om te bedenken dat ik het bij nader inzien toch helemaal niet wilde hebben.
    De folders bekijk ik alleen op aanbiedingen van dingen die ik toch al koop én op absurde producten, die ik nooit zal kopen maar waarom je wel kunt lachen.

    BeantwoordenVerwijderen