vrijdag 5 augustus 2011

MOETEN


Vandaag heb ik mezelf voorgenomen het woordje moeten de komende tijd te observeren.
Zelf heb ik de neiging het woord teveel en te onpas te gebruiken.
En na 3 ½ week ‘pelgrimeren’ waarin opeens bijna niets meer ‘moest’, wil ik eens kijken, onderzoeken, in hoeverre dit  in ons dagelijks leven ook wat meer toegepast kan worden.

Volgens het woordenboek betekent  moeten verplicht zijn, gedwongen zijn.
En verplicht zijn tot, maakt een gevoel van zwaarte in mij los en een ervaring van druk, druk als last.
Synoniem voor Moeten is bijvoorbeeld, mogen, zullen, willen, hoeven.
Deze laatste woordjes voelen voor mij veel minder zwaar, er zit iets luchtigs aan.

Natuurlijk zijn er dingen in ons leven die wij moeten en dat is ook prima.
Maar hoe vaak gebruiken wij het woord ‘moeten’ terwijl het mogen of willen is.

Een voorbeeld: Ik moet nog boodschappen doen. Eerlijk gezegd doe ik dat niet zo vaak, mijn partner gaat meestal omdat ik het zelf vaak als moeten ervaar en moeten geeft mij dat gevoel van last een druk voelen.
In de streek waar wij gelopen hadden was overdag nergens iets te krijgen, er was geen winkel, geen café niets! ’s Avonds in het dorp waar wij aankwamen was soms een klein dorpswinkeltje of een bakkertje. Daar gingen we dan onze inkopen doen voor de volgende dag, niet teveel, dat was er trouwens niet, want alles moesten we dragen in onze rugzak, water brood fruit en soms wat kaas.

En nu wij na terugkeer thuis boodschappen ‘moesten’ doen wil dat gevoel weer opkomen. Stop !! Anders denken, boodschappen mógen doen, we zijn bevoorrecht, de keuze hebben uit zoveel producten, de keuze hebben uit zo veel winkels.

En dit is maar één voorbeeld, ik betrap mij erop dat ik teveel ‘moet’ wat ik eigenlijk ‘mag’.
En ik sta mij toe wat meer te ‘mogen’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten