dinsdag 3 augustus 2010

fair trade, eerlijke handel

Op dit blog wil ik over verschillende items gaan schrijven. Over yoga, biologisch en of vegetarisch eten, mindfullness, consuminderen etc.etc.
Voor mij is daar onlosmakelijk aan verbonden het begrip Fair trade of Eerlijke handel.

Hoe kan ik een smakelijke kop koffie drinken als ik weet dat daar aan de andere kant van de wereld mensen onder erbarmelijke toestanden koffiebonen moeten plukken?

Hoe kan ik mijzelf vertonen in kleding waar dikwijls kinderen 16 uur per dag in een fabriek moeten werken waar geen daglicht naar binnen komt en waar ze nog geen toestemming krijgen om naar toilet te mogen gaan.

Denk eens aan de spotgoedkope T-shirtjes hier verkrijgbaar voor een prikkie!
Die omstandigheden wil je voor je eigen kinderen ook niet. Hoe kun je er dan mee instemmen dat jouw kinderen in kleding lopen waarvan je weet dat anderen die onder vreselijke omstandigheden gemaakt hebben?

Ik dus niet meer.

Let wel: het is mijn mening die ik alleen maar met jullie wil delen, wellicht dat we samen iets kunnen veranderen door ons eigen koopgedrag en ideeën kunnen uitwisselen.

Ik koop sinds enkele jaren vrijwel alleen nog kleding waarvan ik weet dat ze zogezegd “schoon zijn”. En dat is een hele zoektocht geweest en is dat nog steeds.
Het is toch vreemd dat je er nog zoveel moeite voor moet doen om eerlijke kleding te kunnen kopen en soms ook zeer frustrerend.
Wat mij betreft zou het bij wet verboden mogen worden om die kleding überhaupt nog te mogen invoeren. Dan valt er pas werkelijk iets te veranderen.
Of stel je voor zoals bij sigaretten: Een etiketje op het rokje met daarop de waarschuwing gemaakt door kinderslavernij.

Als ik het zelf zo terug lees klinkt het wel erg heftig allemaal, daar ben ik mij van bewust, neem het mij niet kwalijk aub, het gaat mij namelijk té zeer aan het hart.

Hieronder staat een lijstje met enkele adressen waar je terecht kunt voor informatie.
En als jullie tips hebben hoor ik het heel graag.

2 opmerkingen:

  1. Juist goed dat je je daar hard voor maakt. Ik vind het wel lastig hoor. Laast zag ik op tv dat sommige fair-trade logo's (Max Havelaer bv.) gekocht worden door bedrijven. Bedrijven die daar geen geld voor hebben, kunnen dus noot aan zo'n keurmerk voldoen. Ipv dat je het keurmerk krijgt moet je het dus kopen, dat is eigenlijk de wereld op z'n kop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het ook zo ontzettend moeilijk om kleding te zoeken die fair-trade zijn en het liefst nog biologisch ook. Bij de hema kocht ik laatst ondergoed, gewoon van katoen, zonder een biologisch label. Een aantal weken later adverteerden ze ermee in hun folder en bleek dat ondergoed ineens van bio-katoen te zijn. Als het echt waar is, vind ik dat natuurlijk heel positief. En je moet ook ergens in kunnen geloven. Als je het koopt geef je in ieder geval als consument een signaal af waar je voor staat.
    In ieder geval ontzettend bedankt voor je tips!

    Groetjes, Natasja

    BeantwoordenVerwijderen