dinsdag 10 augustus 2010

volkstuintje

Ik ben helemaal blij, totaal onverwachts als kwam het plots uit de hemel gevallen, hebben wij sinds vanochtend een klein volkstuintje. En ook nog eens vlakbij, ik kan het bijna vanuit onze woning zien liggen, even de straat aflopen en ik ben er. En ook nog eens hartstikke goedkoop: 29 euro huur voor een heel jaar! Dit jaar 10 euro meer voor het inschrijfgeld en borg voor de sleutel. 
Ik las de laatste tijd op veel blogjes over jullie groentetuintje en het ging weer kriebelen bij mij. Onze eigen tuin is helaas te klein. Maar dan gaat het malen in mijn hoofd en ik wist dat hier vlakbij een tuinencomplex was. Daar zijn we vanmorgen maar eens naar toe gelopen en wat blijkt: Er is (was) toevallig nog één kaveltje van 50 m2 vrij.
We hebben gelijk gereserveerd, ik denk maar zo voor dat bedrag valt het altijd te proberen, lukt het niet heb ik in ieder geval het plezier wat ik er nu al van heb gehad.

Vanmiddag dus met hark, schop, enzovoorts, haha over straat, naar “onze groentetuin” om te wieden. Het stukje ligt er prachtig bij ze hadden enkele weken terug de bovenste laag grond eraf laten halen vanwege het vele onkruid en er een heerlijk nieuwe schone grond bovenop laten leggen.
Het was genieten zeker met het vooruitzicht wat ik allemaal wil gaan planten. Dit jaar is dat helaas niet veel meer. 

Ik ga me nu inlezen wat er nog gezet kan worden, waar ik biologische zaden en planten kan krijgen, waar is biologische mest te koop, enzovoorts enzovoorts.



Als jullie tips hebben laat het me maar weten.




En onze eerste plant hebben we ook al, rabarber mmm heerlijk!
die kwam de beheerder ons brengen.

8 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg ! dat zou ik ook wel willen maar helaas is hier niets in de buurt en mijn tuintje is ook te klein.
    Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.
    En je kunt er nog altijd mooie bloemen bij zetten, een pluk tuintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed zeg!!
    Je kunt nog best wat planten en zaaien hoor: sla, veldsla, spinazie, raapsteeltjes, winterpostelein, snijbiet, tuinkers, radijs, winteruien, spitskool en savooiekool.
    Nog even en je tuin staat al weer helemaal vol.
    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne,

    Leuk dat je even bij mij langs kwam!!

    Fijn dat je tuintje zo dicht bij ligt, dat is super handig! Je zult er dan ook veel eerder heen gaan, lijkt mij.

    En idd, er is nog vanalles mogelijk!!Ook aardbeien kun je nu nog planten, die moeten in augustus de grond in!!
    Ik kom zeker bij je kijken,altijd leuk!

    Wij wonen ook Noord-Limburg dat is ook toevallig, niet?

    Groene groetjes van Thea

    Oja, ik heb je meteen gelinkt op mijn blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Marianne,

    Je kan nog volop sperziebonen zaaien, dikke kans dat het nog gaat lukken. Zo kan je ook spinazie en veldsla zaaien.
    Wintersla, spruiten, boerenkool, prei kan je overal wel krijgen als kleine plantjes en in het najaar kan je evt. allemaal klein fruit plaatsen.
    Laat je grond niet kaal, want dan heb je zo weer onkruid. De bolster heeft leuke groenbemesters.
    Ik ken niet echt een maanagenda in het Ned., behalve die van Maria Thun. Ik vind deze helaas niet zo duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ps, haal gauw de stengels van de rabarber. Dan kan de plant beter wortelen. en ze heeft even veel water nodig!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt allemaal voor jullie tips, daar kan ik wat mee.
    Ter zijner tijd zal ik het resultaat laten zien.
    gr,Marianne

    BeantwoordenVerwijderen