zaterdag 28 augustus 2010

Boekbespreking

Een terugkomend onderwerp op dit blog is  een eenvoudige recensie van een boek.
Dit kan een yogaboek zijn maar ook andere onderwerpen zoals vegetarische kookboeken, spirituele lectuur enzovoorts.
Een korte inhoudsbeschrijving, voor en nadelen , kostprijs e.d. Dit vanuit mijn visie en die kan daardoor natuurlijk afwijken van een andere visie. Volg vooral je eigen intuïtie!

Vandaag: Titel: Handboek Yoga   Auteur: James Hewitt  
Een uitgebreid goed basis boek voor yoga, daardoor ook voor de beginner een goed boek om te starten.

Het boek is opgedeeld in 3 hoofdstukken:
De yoga van de ademhaling
De yoga van de lichaamshouding
De yoga van de meditatie

In het eerste gedeelte krijgt de lezer een uitleg over de diverse vormen van yoga,
een uitleg over de houdingen in het algemeen, de reinigende oefeningen, pranayamas en adem, mudra’s en bandha’s en iets over voeding.

In het tweede gedeelten komen de yogahoudingen uitgebreid aan bod.
Een warming-up en een A (beginner) en B (gevorderde) gedeelte.
Van de houdingen is een duidelijke beschrijving van zowel de uitvoering als ook de werking van de asana’s met een getekende afbeelding.

Het derde gedeelte gaat over het belang van meditatie, de achtergrond en de filosofie van yoga.

Een praktisch boek waar je mee aan de slag kunt. Het is tevens een mooi naslagwerk om je te verdiepen in de werking van de houdingen.
De nieuwprijs ligt rond de € 29,00

Wat ikzelf prettig vind aan het boek is dat het alle facetten van de yoga beschrijft, soms beknopt dan weer uitgebreid. Daardoor wordt je geïnspireerd  om op zoek te gaan naar verdieping.
De getekende afbeeldingen zijn helder en duidelijk, Ik hou niet zo van die boeken vol afbeeldingen van jong,slank, blond en houdingen die de meeste van ons toch nooit zullen kunnen ook niet na jaren van oefenen!
Ik hou van boeken met een reële inhoud, waarin yoga beschreven wordt zoals yoga bedoeld is te zijn: Geen prestatie, geen wedijver maar een zoektocht naar binnen.

3 opmerkingen:

  1. Ik ga eens zoeken bij de bieb. Zelf grijp ik nog wel eens terug op dat kleine boekje van Deepak Chopra over yoga. Ik doe ook 's ochtends ongeveer zijn schema.Via andere consumindersites ontmoet ik nu net je blog. het spreekt me aan. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt als een goed boek. Wel pittig geprijsd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hee vlijtig Liesje, ja klinkt misschien wel duur, maar het boek is het zeker waard, harde kaft en gebonden. En belangrijkste: zeer veel informatie. Soms kom je het wel eens tegen op marktplaats.
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen