vrijdag 6 augustus 2010

GHEE

Ghee



Ghee is geklaarde boter, boter die gezuiverd is van melkbestanddelen en waaruit alle water is verdampt.
De boter blijft hierdoor goed houdbaar ook buiten de koelkast.
Ghee wordt veel gebruikt in de Indiase keuken en ayurvedische keuken. Er wordt een geneeskrachtige werking aan ghee toebedacht en ghee bevat de goede  cholesterol.
De ghee heeft een heerlijke ietwat nootachtig aroma.

Bereidingswijze
Neem 3 pakjes biologische ongezouten roomboter en doe deze in een pan met dikke bodem. Laat de boter smelten op een zacht vuur. Er zal zich een laagje schuim vormen wat je kunt afscheppen.
Daarna beginnen zich vlokjes te vormen die langzaam naar de bodem zullen zinken en bruin verkleuren. Dit zijn de melkbestanddelen.
Onder het herhalen van een mantra blijf ik zachtjes roeren, dat hoeft niet maar ik vind het een meditatief proces en mooi om te doen  (In spirituele Indiase tradities wordt dit ook bij het bereiden van medicijnen gedaan).
Op een gegeven moment zal de boter  “helder goudkleurig” worden. Als je de bodem van de pan kunt zien en de vlokjes naar de bodem zinken is de ghee klaar, ‘geklaard’. Dit alles duurt zo tussen de 30 en 40 minuten.

Zeef  de boter door een zeef met daarin een kaasdoek (zelf gebruik ik een grote herenzakdoek die ik enkel gebruik voor het zeven van de ghee).
En giet de geklaarde boter over in een met soda schoongemaakte pot.

Heb je nog vragen, schroom niet ze te stellen.

4 opmerkingen:

  1. Ja, ik heb nog wel een paar vragen. Hoeveel ghee houd je dan over van 3 pakjes (van 250 gram neem ik aan)?
    Wat is het voordeel van ghee boven gewone boter? Gebruik je het als gewone boter of heeft het een specifieke toepassing?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Antwoord:
    Bovenin dit stukje staan al enkele eigenschappen van ghee.

    Verder: Ghee kan tot een hogere temperatuur verhit worden dan boter met het gevolgd dat het eten dus ook minder snel aanbrandt.
    Ghee is ook geschikt voor mensen met een lactose allergie
    Ghee kan gebruikt worden voor bakken, braden, koken enzovoorts.
    Daarnaast kun je ghee gebruiken bij brandwonden.

    Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt.
    Gr,Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je antwoorden. Daar kan ik wel weer wat mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn man is een paar keer voor zijn werk in India geweest. Ik zal eens vragen of hij het ook kent. Hij was erg onder de indruk van de Indiase keuken.
    Je hebt een award van mij gekregen! Kom je 'm ophalen op mijn blog?

    BeantwoordenVerwijderen