maandag 16 augustus 2010

Historische groentenhof

Zondag zijn we naar de open dag van de Historische Groentenhof in Beesel geweest.
Ik kan  iedereen die geïnteresseerd is in groenten en kruiden en dan met name de vergeten groente, aanbevelen er een bezoekje te brengen. Kijk even op hun website voor de openingstijden en de mogelijkheden voor een rondleiding.
Wij hebben een rondleiding gehad van een zeer enthousiast persoon die veel over de oude groentes kon vertellen. En een rondleiding door de kruidentuin van Rosi. Ik wist niet dat er zoveel soorten bieten bestaan en allerlei soorten bladkolen.
Je kon er ook allerlei hapjes proeven tegen zeer schappelijke prijzen.

Ik heb genoten van het feit dat met zoveel enthousiasme dit soort groentes onder de aandacht worden gebracht. Groentes met een eerlijke en zuivere smaak.
Tegenwoordig worden alle groentes met zo’n snelheid gekweekt veel ook nog zonder zonlicht dat de smaak ver te zoeken is. Neem spruitjes als voorbeeld die worden steeds zoeter gekweekt omdat de mensen dan meer spruiten zouden eten. Dit is toch te gek voor woorden ! Laat de spruit de spruit en de kool de kool !! Ik kan hier echt boos over worden dat geknoei met voedsel tegenwoordig.
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk biologisch en onbewerkt voedsel te kopen. Ik let er bij de aankoop ook op waar de groente vandaan komen, ik koop geen groente die uit Ethiopië of Kenia komen. Dat vind ik te gek voor woorden, dan maar geen sperziebonen ik kies wel voor iets anders.

Vanaf nu kan ik ook heerlijk groenten in het volkstuintje gaan telen. Natuurlijk hebben we zondag alvast wat zaden gekocht van die lekkere ouderwetse groenten, nu maar hopen dat het gaat lukken.


een overzichtsfoto van de groentetuin in Beesel

4 opmerkingen:

  1. Geweldig, het ziet er mooi uit!

    Heb net ook zoiets geschreven. En inderdaad, als je kijkt waar alles vandaan komt, gaat het nergens over. Knoflook uit China, spinazie uit Spanje en uien uit Egypte...

    De site staat bij m'n bladwijzers, thanx :D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk zeg, dat is niet zo ver bij ons vandaan. Daar ga ik zeker eens een kijkje nemen.
    Dank voor de tip.
    Ook bedankt voor de uitnodiging voor de koffie. Mijn man werkt in Heerlen, da's inderdaad nog te doen. Ik kom een keertje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer, te ver weg voor ons.
    Ik loop tegen hetzelfde aan. Weet soms echt niet meer wat ik nou wel of niet kan kopen....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, wat spannend zeg, je eigen 'vergeten groenten' zaaien. Ik ben het overigens helemaal met je eens, Wat is er mis met puur en oorspronkelijk?

    BeantwoordenVerwijderen